Az elöző bejegyzésben arról beszéltem miért olyan érdekes számomra Odd Nerdrum festészete.

Ezzel a cikkel szeretném még jobban érzékeltetni ennek a különleges mesternek a tudásának a mélységét. Így ebben a bejegyzésben azt vizsgáljuk meg, hogy készíti el Nerdrum a festményeinek speciális alapozását. Milyen hagyományos módszereket alkalmaz az alapozás terén és miben olyan különleges, napjaink gyakorlatához képest pedig szokatlan.

A vászon

Nerdum egy nagyon nehéz, halszálka mintás vásznat használ. Ezt a speciális vásznat kifejezetten a saját igényei szerint egy Német forrásból szerzi be. A halszálka mintázat, itt-ott előtűnik a képein is az alapozás és a festékfilmrétegen keresztül, ez egy további érdekes és különleges effekttel ruházza fel az alkotásait. A durva és nehéz vászon igen erős és tartós is. Ez az elnyűhetetlenség és a vastagságból eredő tartás nagyon fontos szempont amikor olyan óriási több négyzetméter területű festmények alapját készíti el.

A halszálka mintás vászon jobb oldalt az alapozás színe látható

 

A fotón Nerdrum egyik tanítványa látható a Nerdrum stúdióban egy elkészült alapozású óriásvászon előtt.

Az alapozás

A vásznait saját maga illetve a tanítványai az ő útmutatásai alapján feszítik keretre a stúdióban. A fenti képen ahol megfigyelhetjük a halszálka mintás vászon szövését, a kép jobb oldalán látható egy kis darab az alapozásból is. Nerdrum alapozása többnyire egy semleges földfestékkel színezett hagyományos olaj-kréta alapozás, amelyet saját maguk készítenek a Nerdrum stúdióban.

Az alapozó elkészítése, igen egyszerű, hagyományos ősi recepten alapul. Az alapozóban ólom szikkatívval együtt főzött lenolajat kever Francia krétával (Blanc de Meudon). A Blanc de Meudon a Kalcium-Karbonát alapú kréták közé tartozik, pl. a Champagne kréta is ilyen. Ellentétben a bolognai krétával ami kalcium-szulfát azaz gipszkőből készül. Gyakorlatilag azonban bármelyik krétafajtából készíthetjük, a lényeg, hogy a kréta megfelelő finomságú legyen. Az olaj mennyisége az alapozóban kb. 30 %. A pontos mennyisége az alapozó megfelelő konzisztenciája határozza meg.

A Nerdrum álltal használt Blanc de Meudon krétaföld

 

A Lengyel Renesans cég Bolognai krétája

 

Bolognai kréta hazánkban olcsón beszerezhető a muveszkatalogus.hu webáruházban.

 

 

Önmagában a krétától áttetsző maradna az alapozó, hiszen a krétának nagyon minimális a színező ereje, emiatt Nerdrum az alapozó keverékhez jól fedő olajfestékeket kever. Ha pusztán fehér alapozót szeretne készíteni akkor bizonyára ólom, vagy titánfehér festéket vagy pigmentet használna, de ő színes, semleges színű alapozást készít.

Így Nerdrum az olaj.kréta keverékhez a következő színeket keveri: égetett sienna, okkersárga, titán fehér és mars fekete. Ezekből a színekből olyan arányokban kever az alapozóhoz, hogy a kívánt sárgás-vöröses barna színű alapozót kapja amit használ.

Alkalmanként zöldes színű alapot használ, ilyenkor csak okkersárga és mars fekete színekkel keveri az alapozót.

A titánfehér színre azért van szükség a keverékben, mert nagyon fontos, hogy a keverék ne legyen áttetsző. Mivel a titánfehér az egyik legjobban fedő szín, emiatt ezt a funkciót segíti elő a keverékekben.

Így néz ki a jó konzisztenciájú alapozó

Fent már említett megfelelő konzisztencia Nerdrummnál egészen pontosan úgy van meghatározva, hogy “átesési pont” a kezelhetetlen és a híg festék között. Tehát egy sűrű alapozót készít, amely éppen azon a határon van ami még képes egy picit folyni, de már-már pasztózus anyag. Ez valahol a tejföl és a vaj sűrűsége között található meg. Keverás közben nagyon sűrű, konzisztenciájú, “még éppen keverhető” sűrűség.

Az alapozás folyamata

Az alapozás folyamata a régi mesterek technikájához hasonlóan két részből áll Odd Nerdrum esetében is.

1. fázis impregnáló alapozás

Az impregnáló alapozás célja, a nyers vászon pólusainak lezárása a vászon természetesen erős szívóképességének csökkentése.

Ez eredetileg nyúlbőr enyvből készül, gyakorlatilag manapság gyakran helyettesítik PVA ragasztóval. A PVA ragasztót könnyebb kezelni mint az enyvet és gyakorlatilag sokkal rugalmasabb marad az enyvnél, így a feszített vászon alapozására megfelelőbb. Viszont tökéletesen semlegesen viselkedik a tradicionális anyagokkal szemben így a hagyományos alapozási procedúrában kitűnően lehet vele az enyvoldatot helyettesíteni. (PVA ragasztót lehet ilyen néven is vásárolni, de gyakorlatilag pl. a Magyarországon kapható Pálma Fa és a Pálma Fa Express nevű faipari ragasztók tökéletesen használhatók, lévén ezek is PVA ragasztók. – A szerző megjegyzése)

A Pálma Fa Expressz ragasztó beszerezhető, barkásáruházakban és háztartási festékboltokban

A Pálma Fa Expressz ragasztó beszerezhető, barkácsáruházakban és háztartási festékboltokban

A kötőanyaga egy szintetikus ragasztó, a poli-vinil-acetát innen a neve PVA.

Magyarországon is beszerezhető PVA ragasztó

Magyarországon a muveszkatalogus.hu webáruházban vehetsz PVA ragasztót!

 

Az enyvoldattal vagy a PVA ragasztóval két rétegben két egymást követő napon lealapozzák, impregnálják a vásznat. Az első réteg lehet picit hígabb, ezek az impregnáló anyagok vízzel hígíthatók. Mindkét alapozás után ha kell megkaparják és vagy csiszolják a vásznat, hogy az esetleges egyenetlenül felhordott alapozás során keletkezett megszáradt éleket, bordákat (megszáradt, megkeményedett impregnáló alapozó) eltávolítsák.

 

A vászon impregnálásának folyamata lépésről-lépésre fotókkal.

 

Első lépés a vászon impregnálása, az enyvoldattal való lekenés. Ezt egyenletes rétegben, jól szétoszlatva végezzük. A hagyományos enyvoldat helyett, használhatunk PVA ragasztót is, ezt egy kicsit lehet hígítani, hogy kezelhetőbb legyen, ha túl sűrű, kb. 1:1 arányban vízzel. Ha akril gessoval alapozunk, akkor elhagyható ez az impregnáló lépés, bár a jobb tapadás, és az alapként szolgáló farost, vagy vászon védelme érdekében, itt is jobb, ha előbb impregnálunk. Ha kasírozott vászonra, vagy kartonra, farostra, esetleg rétegelt lemezre, deszkára alapozunk, akkor mindent ugyanúgy csinálunk, mint itt, a feszített vászon esetében.

Első lépés a vászon impregnálása, az enyvoldattal való lekenés. Ezt egyenletes rétegben, jól szétoszlatva végezzük. A hagyományos enyvoldat helyett, használhatunk PVA ragasztót is, ezt egy kicsit lehet hígítani, hogy kezelhetőbb legyen, ha túl sűrű, kb. 1:1 arányban vízzel.
Ha akril gessoval alapozunk, akkor elhagyható ez az impregnáló lépés, bár a jobb tapadás, és az alapként szolgáló farost, vagy vászon védelme érdekében, itt is jobb, ha előbb impregnálunk.
Ha kasírozott vászonra, vagy kartonra, farostra, esetleg rétegelt lemezre, deszkára alapozunk, akkor mindent ugyanúgy csinálunk, mint itt, a feszített vászon esetében.

 

Egy széles mázoló ecsettel szép egyenletesen felhordjuk az impregnálószert (enyvoldat, vagy PVA oldat) az alapra (feszített vagy kasírozott vászon, karton, vagy farost stb. a továbbiakban csak alap). A képen a jobb érthetőség kedvéért, a sötétebb tónus van már lealapozva, hiszen az enyvtől nedves vászon színe sötétebbnek látszik.

Egy széles mázoló ecsettel szép egyenletesen felhordjuk az impregnálószert (enyvoldat, vagy PVA oldat) az alapra (feszített vagy kasírozott vászon, karton, vagy farost stb. a továbbiakban csak alap). A képen a jobb érthetőség kedvéért, a sötétebb tónus van már lealapozva, hiszen az enyvtől nedves vászon színe sötétebbnek látszik.

 

Ezt a lépést, csak akkor kell elvégeznünk, ha vásznat impregnálunk, enyvvel, vagy PVA ragasztóval. Egy életlen késsel, vigyázva, hogy a vásznat ne sértsük meg, ne vágjuk ki, “Lehúzzuk” a felesleges enyvet a vászonról, a kés éle kb. 45 fokos szögben van a vászonra fektetve, és közben erősen bele is “passzírozzuk” az enyvet a vászon szövet apró kis lyukacskáiba. Ezzel a technikával amellett, hogy egyenletesebb lesz az enyv bevonata a vásznon, egyszersmind, tömítjük ezeket a kis lyukakat, így amikor az alapozót felhordjuk, az szebben, egyenletesebben fog elterülni a vásznon.

Ezt a lépést, csak akkor kell elvégeznünk, ha vásznat impregnálunk, enyvvel, vagy PVA ragasztóval. Egy életlen késsel, vigyázva, hogy a vásznat ne sértsük meg, ne vágjuk ki,
“Lehúzzuk” a felesleges enyvet a vászonról, a kés éle kb. 45 fokos szögben van a vászonra fektetve, és közben erősen bele is “passzírozzuk” az enyvet a vászon szövet apró kis lyukacskáiba.
Ezzel a technikával amellett, hogy egyenletesebb lesz az enyv bevonata a vásznon, egyszersmind, tömítjük ezeket a kis lyukakat, így amikor az alapozót felhordjuk, az szebben, egyenletesebben fog elterülni a vásznon.

 

Az ecsetből kihullott szőrszálakat, még az impregnálószer kötése előtt kiszedegetjük a felületből. Az impregnálást min. 1 de a legjobb két rétegben végezni, az első réteg után megvárva a teljes száradást.

Az ecsetből kihullott szőrszálakat, még az impregnálószer kötése előtt kiszedegetjük a felületből. Az impregnálást min. 1 de a legjobb két rétegben végezni, az első réteg után megvárva a teljes száradást.

 

Ha az impregánólószer száradása után egyenetlenségeket, érzékelünk a felületen, ami pl. a rossz eloszlatás miatt is keletkezhet, akkor finom csiszolóvászonnal, óvatosan átcsiszolva a felületet, az egyenetlenségeket megszüntetjük.

Ha az impregnálószer száradása után egyenetlenségeket, érzékelünk a felületen, ami pl. a rossz eloszlatás miatt is keletkezhet, akkor finom csiszolóvászonnal, óvatosan átcsiszolva a felületet, az egyenetlenségeket megszüntetjük.

 

2. fázis alapozás

A 2. fázis során a Nerdrum iskolában újabb két réteg kerül a vászonra de most már a fenti recept szerint elkészített színezett olaj-kréta alapozóból. Az alapozást abszolút a régi mesterek módszerei szerint végzik. Ennek a lényege, hogy a sürű konzisztenciájú alapozót nem próbálják meg ecsettel felhordani, hanem spaklival viszik fel a vászon felületére. A spaklival felhordás közben belepasszírozzák a vászon szövetei és pórusai közé az alapozót. A spaklival igyekeznek egyenletesen felhordani az alapozót és szépen elsimítani a vásznon. Anélkül, hogy élek, vállak keletkeznének. az esetleges egyenetlenségeket száradás után csiszolással szüntetik meg. A két réteg alapozás között megvárják az alapozó száradását amely kb. 1 hét, majd a 2. réteg alapozás után is várnak kb. 1-2 hetet mielőtt elkezdenének festeni az alapra.

Egy életlen késsel, spaklival, vagy akár egy vonalzóval, lehúzzuk a felesleges anyagot a felületről, ha vásznat alapozunk, akkor közben passzírozzuk is a vászon szemek közé az anyagot. Ugyanúgy, ahogy az enyvezésnél leírtuk.

Egy életlen késsel, spaklival, vagy akár egy vonalzóval, felhordjuk egyenletesen az alapozót, lehúzzuk a felesleges anyagot a felületről, ha vásznat alapozunk, akkor közben passzírozzuk is a vászon szemek közé az anyagot. Ugyanúgy, ahogy az enyvezésnél leírtuk.

 

 

A közeli felvételen, jól láthatóak a kis lyukacskák, ahogy az alapozó beszívódott a vászonba, az ilyenek kiküszöbölése végett fontos a passzírozás. Megjegyzem, tökéletes nem lesz első rétegben, de a további alapozó rétegekkel már jó lesz.

A közeli felvételen, jól láthatóak a kis lyukacskák, ahogy az alapozó beszívódott a vászonba, az ilyenek kiküszöbölése végett fontos a passzírozás. Megjegyzem, tökéletes nem lesz első rétegben, de a további alapozó rétegekkel már jó lesz.

 

A vásznak szárítása

A vásznak szárítása

 

 

Egy életlen késsel, spaklival, vagy akár egy vonalzóval, lehúzzuk a felesleges anyagot a felületről, ha vásznat alapozunk, akkor közben passzírozzuk is a vászon szemek közé az anyagot. Ugyanúgy, ahogy az enyvezésnél leírtuk.

Finom csiszoló vászonnal a keletkezett éleket, vállakat lecsiszoljuk az alapozásról

 

A régi mesterek sokszor polírozták a vásznat szépia csonttal is. Ez az anyag az alapozott vászonnál kissé lágyabb emiatt nagyon kíméletesen lehetett vele csiszolni, a felületet rendkívüli simaságura lehet szépiával felpolírozni. Napjainkban pl. Marc Dalesio használ szépia polírozást. Ez olyan puha, hogy a kész, már megszáradt festmények felszínét is lehet vele polírozni. Ilyenkor főleg az a funkciója a procedúrának, hogy kissé nedvszívóbbá tegye az amúgy elég zsíros megszáradt festékfilmet, így könnyebb rá még egy réteget ráfesteni, de kisebb nem kívánatos élek eltüntetésére is megfelelő. Lásd a lecke legalján az egyik videót, ahol Marc demonstrálja a folyamatot.

A régi mesterek sokszor polírozták a vásznat szépia csonttal is. Ez az anyag az alapozott vászonnál kissé lágyabb emiatt nagyon kíméletesen lehetett vele csiszolni, a felületet rendkívüli simaságúra lehet szépiával felpolírozni.

 

Szépia csontok hazánkban leginkább dísz állatkereskedésekben szerezhetjük be (a papagájoknak szokták adni).

Szépia csontok hazánkban leginkább dísz állatkereskedésekben szerezhetjük be (a papagájoknak szokták adni).

 

Ha többet szerenél megtudni a festmény alapozásról és még egy csomó más festészeti anyag használati módjáról, akkor ajánlom neked a Festészet Anyagai és Eszközei online festőtanfolyamot, melyet ide kattintva megnézhetsz! 

Tehát mint látható Nerdrum abszolút mértékben a tradicionális alapozás híve, de ahol lehet és szükséges szívesen beépíti a módszerbe a modern kor vívmányait is, pl. a PVA ragasztót az enyv helyett. Ugyanakkor fontos rámutatni, hogy (mint ahogyan napjainkban a legtöbb klasszikus realista mester sem) ő sem használja alapozásra az akrill gessot, hiába lenne egyszerűbb.

Mint látható Nerdrum alapozó módszere igen munka és időigényes, ugyanakkor azt is be kell látni, hogy egy olyan nagy formátumú mester mint ő, természetes módon az alkotói folyamat minden egyes apró részletében a megfelelő gondossággal jár el, és ennek része a megfelelő vászon kiválasztása és az alapozás is.

Röviden a bejegyzés tartalmából:

Az elöző bejegyzésben arról beszéltem miért olyan érdekes számomra Odd Nerdrum festészete (Itt elolvashatod ezt a korábbi bejegyzést) Most, ebből a bejegyzésből pedig megtudhatod milyen hagyományos módszerekkel alapozza a festményalapjait Odd Nerdrum a Norvég Mester.

A holnapi bejegyzésben pedig Odd Nerdrum palettájával ismerkedhetsz meg. Ezt itt tudod megnézni!

 

Jó hírem van, nagyon boldog vagyok mert már több mint 555 olvasója van az ingyenesen letölthető Odd Nerdum az Élő Géniusz c. e-könyvnek. Kérd te is az e-bookot és ingyen letöltheted!

ÉN IS LETÖLTÖM! KÉREM AZ AJÁNDÉK E-KÖNYVET!

Ha többet szeretnél megtudni Nerdrumról, akkor kérd az ingyenesen letölthető “Odd Nerdrum az élő géniusz” c. e-könyvemet, melyet letöltés után már olvashatsz is! A könyvet már több mint ötszázan olvasták!

Még mindíg lehet jelentkezni kedvezményesen az Odd Nerdrum Technikát oktató online festőtanfolyamra is!

ENGEM IS ÉRDEKELNEK A RÉSZLETEK!

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg a facebookon!

Nézd meg legújabb online festőtanfolyamunkat! Bezárás