Anyag és Felszerelés lista

Ajánlás a tanfolyamok elvégzéséhez
A KINVA ART Akadémia Online Festő és Rajztanfolyamokhoz, továbbá a festőtáborokhoz ajánlott anyag és felszerelés lista.

Az alábbi leírásban egy általános ajánlót fogalmazok meg, mely alkalmas bármely tanfolyam elvégzéséhez. Egyes tanfolyamoknál lehetséges egyéni anyag vagy felszerelés amely speciálisan az adott tanfolyamhoz való, ezt mindíg külön jelzem az adott tanfolyam leckéi között.

Jöjjön tehát a felszerelések és anyagok felsorolása

Állványok

A festőállványok széles választéka áll rendelkezésre a művészellátókban. Az, hogy ki milyen festőállványt használ részben a munkamódszere részben pedig az anyagi lehetőségei határozzák meg.

Sokan szeretnek asztalnál dolgozni, emiatt un. asztali festőállványokat használnak, mely arra való, hogy asztalra helyezve lehessen vele festeni. Előnyük, hogy ezek a legolcsóbbak, hátrányuk pedig korlátozott lehetőségeikben rejlenek, nevezetesen asztalra is szükség van használatukhoz.

Emiatt én szoktam ajánlani az un. 3 lábú tábori festőállványok használatát, melyek még mindíg elérhető áron kaphatóak, de már az asztali állványoknál nagyobb képméretet is be lehet velük fogni, továbbá állva is lehet előttük festeni, illetve hordozhatóak is, tehát akár egy festőtáborban való részvétel esetén vagy kültéri munkához is alkalmasak lehetnek.

Ha valaki inkább műteremben fest és gyakrabban szeretne nagyméretű képeket is festeni, melyek 50 x 70 -es képméretnél nagyobbak, akkor ajánlott egy stúdió vagy műtermi állvány beszerzése mely stabilabb és képes nagyobb képméretek biztonságos befogására is.

 

Az általam ajánlott állványtípusok

Festmény alapok és alapozók

A festmények alapozása és a festményalapok sokféle választékban találhatóak meg napjainkban. Általában 3 féle megoldást javasolok.

  1. Házilag alapozott farostlemezeket
  2. Előre alapozott feszített vásznak
  3. Előre alapozott kasírozott festőkartonok

 

A festővásznak sok helyen megtalálhatóak napjainkban a művészellátó szaküzleteken kívűl is. Többek között a Lidl, Aldi és Jysk és KIK áruházakban időnként kaphatóak igen kedvező áron előre alapozott feszített vásznak igen olcsón, akciós áron.

Ezek az árak gyakran alacsonyabbak a művészellátók árainál. Azt azonban vegyük figyelembe, hogy a minőségük sokszor gyengébb a művészellátós vásznaknál, Gyakori, hogy nem elég feszesek ezek a vásznak, a feszítőkeretek gyakran el vannak vetemedve, emiatt a vászon egyes szélei nem egyenesek, hanem ívesek. az is előfordul hogy nem megfelelő az alapozásuk, bár ezt könnyű orvosolni, egyszerűen alapozzuk át ott hon még 1-2 rétegben akrill gessoval és ez a része rendben lesz.

A vászon minőség is elég gyenge ezeknél a vásznaknál. Ettől függetlenül ha a fenti hibákat nem észleljük akkor érdemes lehet ilyen forrásból vásárolni néha, ha kedvező árakat tapasztalunk. De profi vásznakat csak művészellátókban tudunk beszerezni.

A kasírozott karton átmenet a vászon és a farost lemezek között. Mindkét kategória előnyeit hordozza, így aki szereti a merev alapot de igényli a vászon felületet is nekik ez egy kitűnő alap lehet. Ezek főleg művészellátókban vásárolhatók meg.

A farost lemez.

Farost lemezeket ,”bútor hátlap” lemez vagy “MDF” illetve “HDF” lemez néven találunk meg, fűrésztelepeken, és barkácsáruházak lapszabászati részlegén, bútorüzemekbe illetve képkeretezőknél. Ezeken a helyeken többnyire méretre is vágják nekünk. Tehát a kívánt méretekben szerezhetjük be őket. A farost lemezek legnagyobb előnye hogy ez a legolcsóbb alternatíva. Szükség esetén mi magunk is könnyen méretre vágjuk ha pl. egy egyedi méretre van belőle szükségünk. Az alapozását is mi végezzük emiatt ez is pont olyan lehet amilyenre mi szeretnénk stb.

Én főleg farost lemezt ajánlok a tanfolyamokon, magam is legtöbbször erre dolgozok.

A farostjaimat képkeretezőnél illetve OBI áruházak lapszabászatán méretre vágatva szoktam beszerezni.

 

FONTOS! A farostlemezek natúr oldalát alapozzuk és arra festünk! Az egyik oldalán fehér vagy egyéb színű műanyag bevonattal kezelt farostlemezek, bevonatos oldalai festési célra nem alkalmasak! Ezekre ne alapozzunk, és ne is fessünk! A z ilyen farostoknak is a natúr oldalát használjuk!

 

Ettől függetlenül ajánlom az összes lehetőség kipróbálását, hiszen más-más érzés festeni farostra illetve feszített vagy kasírozott vászonra is.

A farost lemezek vagy natúr vásznak, esetleg a rosszúl alapozott gyári vásznak alapozásához a Lengyel Renesans Akril Gessot ajánlom. Ebből egy 500 ml kiszerelés elég sok kép alap alapozására elegendő.

A tanfolyamokon használt képméretek leggyakrabban 30 x 40 cm illetve 50 x 40 cm méretűek. Alkalmanként egy-egy feladatnál ettől eltérő méretek is előfordulnak de ez viszonylag ritka és olyankor az adott tanfolyamnál jelezve vannak.

Ecsetek és festőszerszámok

Paletta

Palettának bármilyen paletta alkalmas olajfestéshez legjobbak a fa paletták, akrilfestéshez inkább a műanyagpaletták alkalmasak.

Akrilfestésnél gyakran használok műanyag festékes doboz fedőket.

 

Palettaszilke

A palettaszilke arra való, hogy festés közben a festőszert ebben tartjuk, ebbe mártogatjuk az ecsetet ha a festőszerrel kissé fel szeretnénk hígítani a festéket a palettán esetleg a képalapon a festék elkenését akarjuk könnyebbé tenni. A palettaszilke úgy van kialakítva, hogy biztonságosan a palettára lehet csíptetni, gyakran lecsavarozható teteje is van, így munka után le lehet zárni.

 

 

Ecsetek

 

Renesans 0-ás ágfestő ecset

Az ágfestő ecset arra való, hogy segítségével könnyedén tudunk vékony, hosszú, elvékonyodó vonalakat festeni, melyek pl. faágak festésénél hasznosak. Olaj és akrilfestéshez is ezeket az ecseteket ajánlom.

 

Renesans 1-es szintetikus körecset

Vékony, rövidebb vonalak festéséhez, finom aprólékos részletek kialakításhoz való ecset. Olaj és akrilfestéshez is ezeket az ecseteket ajánlom.

 

Renesans 2-es, 4-es, 6-os, 8-as szintetikus lapos ecsetek

Vékonyabb, hígabb festékrétegek elfestéséhez, finomabb munkákhoz, vagy pl. lazúrfestéshez ajánlott ecsetek. Olaj és akrilfestéshez is ezeket az ecseteket ajánlom.

 

Kolibri 2-es, 4-es, 6-os, 8-as sörte lapos ecsetek

Sűrűbb, pasztózus festékrétegekhez, textúrált felületek kialakításához, határozott faktúra kidolgozásához való ecsetek. kifejezetten olajfestékhez ajánlom.

 

A lapos ecsetek helyett vagy mellett lehet un. macskanyelv ecsetformát is használni, ezek lágyabb vonal éleket hoznak létre. Macskanyelv formát szintetikus és sörte ecsetek közül is választhatunk. Akár lapos akár macskanyelv formával is mindent meg tudunk festeni, aki teheti próbálja ki mindkettőt, de elég az egyik formát használni, vagy lehet vegyesen is.

Renesans 25-ös (1 colos) szintetikus, lapos oszlató ecset (2 db)

A nagyobb kiterjedésű képfelületek, pl. háttér, ég. stb. egyenletes, gyors befestéséhez, a festékek oszlatásához alkalmas ecset. Olaj és akril festékhez egyaránt ajánlom. Ebből 2 darabot érdemes venni, mert a festmények lakkozásához is ezt használjuk.

A lakkozásra használt ecsetet semmi másra nem szabad használni, nehogy elszíneződést okozó szennyeződések, festék maradványok keveredjenek a lakkba.

 

2 colos olcsó, háztartási, lapos mázoló ecset

A festékek alapozásához használjuk. az akril gesso alapozót ilyen ecsetekkel hordjuk fel két rétegben a farost lemezre alapozás közben. A legtöbb háztartási festékboltban beszerezhető.

 

Kolibri 1004 Festőkés

A palettán a festék keverésére, paletta tisztítására, illetve speciális, pasztózus effektek létrehozására, késes festőtechnikák alkalmazására használjuk.  Sokféle festőkés létezik méretben és formában eltéréseket mutatva, magam ezt az egy típust használom mindenre, de lehet bátran kísérletezni a különböző típusokkal.

 

Kolibri 2-es és 4-es sörte legyező ecsetek

Speciális effektek kialakításához, fűszálak, sűrű növényzet, fa lombok stb. megfestésére használjuk. Főleg a sörte ecsetet ajánlom, akril festéshez ezek szintetikus szőrű változatai a megfelelőek.

 

 

 

 

 

Festékek

Az online festőtanfolyamok tananyagait legtöbbször olaj festékkel demonstrálom, magam arra szeretnék mindenkit biztatni, hogy olajfestékkel dolgozzon hiszen ennek az anyagnak számos előnye van ez a legsokoldalúbb anyag a festészetben. Bizonyos esetekben, pl. imprimatúra, grisalle, verdacció aláfestéseknél szoktam javasolni az un. vegyes technika alkalmazását, ilyenkor az első rétegek festése akrilfestékkel történik, a befejező lazúr rétegek pedig olajfestékkel készülnek. Ez a vegyes technika kiküszöböli a hosszas várakozási időket, hiszen az akril rétegekre 1-3 óra múlva rá lehet festeni olajfestékkel is. A réteges festésnél így rengeteg időt spórolunk meg. Ez a technika azt a lehetőséget használja ki, hogy megszáradt akrilfestékrétegre minden további nélkül rá léhet festeni olajjal is (fordítva nem működik, olajra nem festhetünk akrillal és nem lehet összekeverni az olaj és akrilfestékeket sem!).

A festékek minőségéről

Mindíg azt szoktam javasolni, hogy lehetőleg minél jobb minőségű festékekkel fessünk. Ez fontos a festmény hosszabb távú élettartama szempontjából is, de munka közben is pl. a színkeveréshez elengedhetetlenek a jó minőségű, erősen színező és színhelyes festékek alkalmazása.

Emiatt főleg az un. művész minőségű (Artist) festékeket ajánlom, esetleg a közepes minőségű (Fine) kategóriát. A legolcsóbb (Stúdió) kategória gyakran elégtelen színezőerővel bír és ezek a színek esetleg nem lesznek kellően időtállóak stb.

Ugyanakkor egy teljesen kezdő festőnél az sem mellékes, hogy az első időkben a gyakorlatlanság miatt esetleg több festéket elpazarol, vagy elrontott képeke miatt veszik kárba a drága anyag. Emiatt Kezdetekben mégis az olcsóbb stúdió minőséget ajánlom, majd menet közben érdemes minél inkább a jobb minőségű festékek felé orientálódni.

Az is járható út, ha vegyesen használunk festékeket. az olajfestékeket minden további nélkül lehet egymással keverni, a különböző márkákat és minőségeket is össze lehet keverni gond nélkül, tehát lehetséges vegyes színsor használata, melyekben többféle márka és többféle minőségű festék is található.

Az olcsó festékek között a legtöbb gond a sárga és a vörös színekkel szokott lenni, a többi szín probléma mentesebben pótolható olcsó festékekből is.

A Lidl és egyéb nagyáruházakban kapható festékkészleteket kevésbé ajánlom, egyrészt borzasztó gyenge minőségűek, másrészt a készletekben található színek majd fele fölösleges, ritkán használt szín és így már nem is lesz annyival olcsóbb.

Az alábbi listát ajánlom beszerzésre. A színek akrilfestőknek is ugyanazok mind az olajfestékkel festőknél felsorolt színek.

Az olajfestékkel festőknek elég néhány akril színt tartani a fent leírtak miatt.

 

Az általam javasolt festék márkák és színek

 

Általam javasolt Akrilfesték márkák

Olcsóbb minőségben a gazdaságosabb Maimeri és Renesans márkákat ajánlom, a drágább minőségben pedig a Turner Matt akrilfestéket és a Renesans Maxi akrilfestéket ajánlom.

 

 

 

Az olajfestőknek javasolt kiegészítő színek akrilfestékekből. Az olajfestés első rétegeihez használt akrilfestékek lehetnek olcsóbb kategóriájúak, hiszen ezek nem a festmény felsőbb rétegeire kerülnek. Magam a Maimeri márkát ajánlom.

Titánfehér (Titánium White)

Mars Fekete (Mars Black)

Karmin vörös (Carmine red)

Okker sárga  (Yellow ochre)

Maimeri Verdaccio zöld

Ultramarin kék (Ultramarin blue)

Természetes umbra (Raw umbra)

Permament világos vörös (Permament red light)

Phtalo Zöld (Pthalo Green)

 

Akik akrilfestékkel festenek ők az alábbi olajfestékeknél felsorolt színsort vásárolják a fent javasolt négyféle akrilfesték márka közül.

 

Olajfesték színek

 

Javasolt márkák

Az alábbi 4 márkát javasolom a drágább kategóriák közül.

A természetes színekből, pl. okkerek siennák, umbrák, vörös földek stb.  közül a legkiválóbbak a Naturalpigment Rublev kézműves olajfestékek.

Az általam ismert legkiválóbb olajfestékek minden más színből a Belga Blocx kézműves olajfestékek de ezek a legdrágábbak is.

Az Artist kategóriából nagyon jó minőségűek de a fentieknél jóval olcsóbbak a Cseh Umton Bravy és a Lengyel Renesans Extra olajfestékek. Ezek elérhető áron vásárolhatók meg, és igen jó minőségűek.

 

 

 

Az olcsóbb kategória kiemelkedő festéke az Olasz Maimeri Classico olajfesték. Ez már-már megközelíti minőségben az Artist kategória alsó szegmensét. Ehhez képest olcsóbban és egységárban kapható. Ha még olcsóbbat szeretnénk akkor a Lengyel Renesans Art stúdió olajfestéket ajánlom. A legolcsóbb a Kínai Maries stúdió, de ez a leggyengébb minőség is egyben. A Mariesben a sárga színek teljesen elfogadhatatlanok.

A sárgákat és kék színeket a Maimeriből javasolnám a fehéret és vöröseket a Renesansból a feketét és földszíneket esetleg a Mariesből vagy a Renesasnsból. Így viszonylag olcsóbban tudunk egy elfogadható minőségű válogatott színsort összehozni.

 

Ajánlott színsor olaj és akrilfestékből

 

Fehérek

Lehetőség szerint mindhárom fehér ajánlott, de a titán fehér kötelező. Fehérből kell a legtöbb emiatt ebből érdemesebb nagyobb kiszerelést vásárolni.

Titán fehér (Titanium White)

Valódi ólomfehér (nélkülözhető csak aki hozzá tud jutni)

Renesans Tiánium Rapid Fehér (Titanium Rapid White) Ez egy gyorsan száradó ehér alkalmas a festmény száradás gyorsítására.

 

Fekete

Bármilyen fekete megfelelő. Feketéből a lentiek közül egyféle elegendő.

Mars fekete (Mars Black)

Elefántcsont fekete (Bone Black)

Lámpakorom fekete (Lamp Black)

 

Sárga

Kötelező színek

Kadmium citrom sárga (Cadmium Lemon Yellow), vagy olcsóbb alternatíva Permanens citrom sárga (Permanent Lemon Yellow)

Kadmium világos sárga (Cadmium Light Yellow) vagy olcsóbb alternatíva Permanens világos sárga (Permanent Yellow Light)

Kadmium Közép sárga (Cadmium Yellow Medium) vagy olcsóbb alternatíva Permanens közép sárga (Permanent Yellow Medium)

Világos okker sárga (Yellow Ochre Light)

 

Ajánlott de nem kötelező kiegészítő sárga színek

Kadmium narancs sárga (Cadmium Yellow Orange) vagy olcsóbb alternatíva Permanens narancs sárga (Permanent Yellow Orange)

Arany okker ( Golden Ochre)

Nikkel Titán sárga (Nickel Titane Yellow) vagy Nápolyi világos sárga (Naples Yellow Light)

 

Vörös

Kötelező színek

Kadmium világos vörös (Cadmium Red Light) vagy olcsóbb alternatíva Permanens világos vörös(Permanent RedLight)

Alizarin Kármin vörös (Alizarin Carmine Red)

Indiai vörös (Indian Red) alternatívák, Mars vörös (Mars Red), Velencei vörös (Venetian Red), Angol vörös (English Red)

 

 

Ajánlott de nem kötelező kiegészítő vörös színek

Cinóber vagy Vermillion vörös (Cinnabar Red, Vermillion Red)

 

Kék

Kötelező színek

 

Kobalt kék (Cobalt Blue) alternatíva Kobalt kék imitáció (Cobalt Blue Hue)

Cölin kék (Ceruleaeum Blue) alternatíva Cölin kék imitáció (Ceruleaeum Blue hue) vagy Permanens világos Kék (Permenent blue Light)

Ultramarin kék (Ultramarine blue)

 

Ajánlott de nem kötelező kiegészítő kék színek

Pthalo kék (Pthalo Blue, Pthalociane Blue)

Porosz kék (Prussian Bue)

 

Barnák

Kötelező színek

Égetett umbra (vöröses árnyalatok a jobbak de mindegy) (Burnt Umber)

Természetes umbra (zöldes árnyalatok a jobbak de mindegy) (Raw Umber)

Égetett sienna (Burnt Sienna)

 

Zöldek

Nincs kötelező szín csak ajánlott, mert a zöldeket többnyire sárgákból, kékekből és feketéből keverjük.

Antik Zöld föld (Antichi Green Earth, bármelyik zöld föld megfelelő)

Viridian zöld más néven Tüzes Króm-oxid zöld (Viridian Green)

Nedv Zöld (Saap Green)

Króm-oxid zöld (Chrome-Oxide Green) (Ez nem azonos a viridan zölddel)

Pthalo Zöld (Pthalo Green)

 

Lilák

 

Csak ajánlott színek vannak semmi sem kötelező lilákat többnyire alizarin kármin és ultramarinkék keverékéből csinálunk.

Kobalt lila (Cobalt Violet)

Mangán lila (Mangan violet)

Dioxazin lila (dioxazine violet)

 

Mint látható min. 15 szín elegendő de ha mindent megveszünk még akkor is 30 alatt marad a szükséges színek száma ami jelentősen kevesebb mint a művészellátók színválasztéka. A fenti színsor szinte minden tanfolyamhoz elegendő.

 

 

 

 

 

Festőszerek és segédanyagok, médiumok

A festőszereknek igen kiemelt szerep jut a festészetben. a legtöbb tanfolyamon kiemelt figyelmet szentelünk a festőszerek kiválasztásának és helyes alkalmazásának. A festőszerek segítenek a festékek tulajdonságainak módosításában.

 

Vannak készen kapható festőszerek és kaphatóak különböző komponensek, anyagok melyek segítségével a különböző tanfolyamokban található leírások, receptek alapján mi magunk is készíthetünk kitűnő festőszereket, olcsóbban és gyakran jobb minőségben mint a bolti társaik.

 

Az akril festés festőszerei

 

Renesans Száradás lassító adalék Akrilfestékhez

Az akrilfestékhez keverve, vagy az akrilfestőszerhez keverve kismértékben lassíthatjuk a festék gyakran túlzottan is gyors száradási sebességét.

Renesans Akril Lakk + Médium

Önmagában akril festmény lakként is funkcionál de fele-fele arányban vízzel keverve akril festőszert készíthetünk belőle. ehhez keverhetünk még akril lassítót is. Így ez az akril festőszer amellett, hogy lassítja a festék száradási sebességét, erősebb filmréteget ad mintha csak vízzel hígítanánk a festéket.

Renesans Akril modellpaszta

Ezt az anyagot az akril festékhez keverve, sűríteni tudjuk azt, így akár festőkéses impasztó technikát is tudunk az akrilfestékkel csinálni.

Renesans Fényes akril lakk

Kifejezetten a már megszáradt akrilfestékek utólagos lakkozására való festménylakk. Nem alkalmas arra, hogy az akrilfestékhez vagy a z akrilfestőszerhez keverjük, csak utólagos lakkozásra való.
Az olajfestés festőszerei kissé kiterjedtebbek mint az akrilfestéké.

Alapvetően vannak készen használható festőszerek és vannak olyan komponensek, melyekből mi magunk keverhetünk további festőszereket.

Ha nem szeretnénk mi magunk festőszereket készíteni, akkor az alábbi 4 festőszer bőségesen elegendő ezekkel minden fontosabb festőtechnikát meg tudunk valósítani a festészetben. Ha nem fogunk saját festőszert készíteni akkor érdemes beszerezni mind a 4 anyagot. Ha fogunk saját festőszereket készíteni akkor a lentiek közül csak a fluix festőszert és a dammar lakkot vegyük meg a többi helyet tudunk készíteni a lejjebb felsorolásra kerülő alapanyagokból festőszereket.

 

Renesans Dammar lakk fényes

A dammar lakk az olajfestmények végső lakkozására való. Ezen kívűl különböző festőszer receptek kitűnő alapanyaga.

Renesans Fluix festőszer

A Renesans Fluix Festőszer egy alkyd gyanta alapú festőszer. Kissé zselészerű állaga miatt tixotróp tulajdonságai vannak, így kevésbé folyik meg az ezzel hígított festék. Nagyon felgyorsítja az olajfesték száradását is, lehetővé válik ezzel az 1-2 nap alatti száradás is. Megegyezik a Winsor Newton Liquin Original festőszerével de annál olcsóbb és kissdé jobb minőségű továbbá kevésbé irritáló..

Renesans Eco festőszer

Hasonló mint más gyártók “Művész festőszere”. Az olajfestékek hígítását, elfestését teszi lehetővé, kissé gyorsítja a száradást és fényesebb felületet ad a festéknek.

Renesans Impasztó médium

Olajfestékhez keverve, sűrűbb konzisztenciát érhetünk el a festék színének jelentősebb változása nélkül. Lehetővé teszi a pasztózus, impasztó technikákat, textúrált felületek létrehozását. A festőkéses technikát.
A következő listában olyan anyagokat ajánlok, melyek beszerzésével tucatnyinál is többféle festőszert tudunk otthon mi magunk is elkészíteni. A tanfolyamokban gyakran adok ehhez segítséget, recepteket. Különösen a “Festészet anyagai és eszközei” tanfolyamon lehet sokat megtudni ezeknek az anyagoknak a használatáról.

 

Umton Barvy polimerizált lenolaj

Ez a lenolaj konzisztenciáját tekintve közel méz sűrűségű, a hagyományos művész lenolajnál gyorsabban szárad. Sűrűségénél fogva enyhén tixotróp tulajdonságú az ebből készült festőszerekkel hígított festékek kevésbé folynak meg. Fényesebb felületet adnak. Mázszerű, festőszert lehet belőle készíteni különösen jó lazúrtechnikához de minden festőtechnikához ajánlom én csak ezt használom.

Renesans Borostyánlakk

Speciális lazúr technikákhoz való festőszer készíthető belőle, mint pl. a Gottlieb médium. A leginkább nélkülözhető komponensünk.

Renesans Halványított lenolaj (Művész lenolaj)

Hígabb festőszerekhez való lenolaj. A Renesans Eco festőszerhez hasonló  un. “Művész festőszerekhez” ajánlott anyag. Én mindenhez a polimerizált lenolajat használom, ezért ha az van akkor emez elhagyható.

Renesans Kobalt szikatív

Ha festőszereink száradási sebességét szeretnénk gyorsítani akkor két lehetőségünk van, vagy Fluix médiumot keverünk hozzájuk, vagy a Renesans kobalt szárítóból adunk hozzá egy kicsit (kb. max. 0,5-1 % mennyiségben. ezzel nagyon fel tudjuk gyorsítani a festékeink száradási sebességét.

Renesans Balzsamterpentin

A legtöbb festőszernek alapvető alkotóeleme a balzsamterpentin. Ezért ha festőszert csinálunk akkor szinte kötelező tartani belőle a műteremben.

Renesans Velencei Terpentin balzsam

Sűrű, mézszerű gyantás balzsam, melyet vörösfenyőből nyernek. A gyanta tartalmú festőszerek legjobb komponense. Helyettesíteni lehet dammar lakkal is, de annál jobb hatása van. A velencei terpentin tartalmú festőszerek testesebbek, símábra terülő fényes, zománcos festékréteget adnak. Kissé tixotróp, nehezebben folyik meg. Magam inkább ezt használom dammar lak helyett festőszer adaléknak.

Renesans szagtalan környezetbarát hígító

Akiket irritál a terpentin erős aromája, esetleg allergiásak is rá, ők megpróbálkozhatnak ezzel az anyaggal, a terpentint helyettesíthetjük vele a festőszerekben illetve munka közbeni ecsetmosásra is alkalmas.

Háztartási lakkbenzin higító

Munka közbeni és utáni ecset tisztításhoz legalkalmasabb. Olcsó és mindenféle háztartási festékboltban beszerezhető.

Kenő szappan, káliszappan

A legtöbb háztartási festékboltban olcsón beszerzhető, ecsetek munka utáni tisztításához a legjobb anyag, ecseteink szőre puha lesz az ilyen szappanos tisztítás hatására. A meg nem száradt olajfestéket zsíroldó hatása miatt jól oldja, de a gyantákat nem oldja, emiatt ha gyanta tartalmú festőszert használunk (a legtöbb festőszerben van gyanta származék) akkor ecseteinket előszőr lakkbenzinnel mossuk ki, (az kioldja a gyantákat) utána lehet a szappannal mosni. Időszakos ecset karbantartásra (pár hetente, vagy az ecsetek hosszabb tárolása előtt) is kiváló.

Renesans Vegetable ecsetmosó

Ez az anyag azoknak való akiket a lakbenzin is irritál vagy a szagtalan oldószerre is érzékenyek. munka közbeni ecsetmosásra tökéletes.

Bolognai kréta

Impasztó és gitt médiumok alapanyaga. Lenolajjal keverve, kitűnő pasztákat készíthetünk vele, textúrált felületek, impasztó médiumok készítéséhez.

Fehérített méhviasz granulátum (Cera alba)

Patikákban kapható anyag. Lenolajjal, terpentinnel keverve, olvasztva, impasztó pasztákhoz és matt lakkokhoz alkalmazható.

Silica (izzított szilicium-dioxid)

Patikákban kapható anyag. Lenolajjal és vagy gyanta oldatokkal, fluix médiummal keverve könnyedén készíthetünk belőle zselészerű festőszereket melyek tixotróp tulajdonságúak, úgy tudjuk velük a festéket áttetszőbbé tenni, hogy nem lesz hígabb a festék.
A fenti felsorolásban a legtöbb olyan anyag szerepel, amelyet a különböző tanfolyamokon javasolni szoktam a kísérletező kedvű festőknek akik maguk szeretnének festőszereket készíteni. De az sem baj, ha valaki inkább készen kapható anyagokkal szeretne dolgozni, hiszen ezekkel kezdtem a felsorolást. A komponensek megvásárlását inkább az adott tanfolyam idejére időzítsük.

Akiket mélyebben érdekel a festőszerek készítése iratkozzanak be a Festészet anyagai és eszközei online tanfolyamra ahol számtalan receptet és információt kapnak a témában.

A listában szereplő legtöbb anyag beszerezhető a muveszkatalogus.hu webáruházban.

Természetesen a festékeket máshonnan is be lehet szerezni és más márkákkal is hasonlóan jó eredményt lehet elérni.

Nézd meg legújabb online festőtanfolyamunkat! Bezárás