A KINVA ART Festőművész blogon nagy népszerűségnek örvend az új sorozatunk, melyben ma is élő, alkotó Magyar festőművészeket mutatunk be. Mivel jelen pillanatban főleg tájképfestő mesterekre fókuszáltunk ,aktualitása van a tájképfestészet kialakulásának, Magyar vonatkozásainak megtekintése. Ennek kapcsán jött létre ez a bejegyzés is.
Magyarországon a tájképfestészet mint önálló műfaj némileg később alakult ki mint másutt, hiszen pl. a Németalföldi festők körében, már 17. században jelentős tájképfestészeti irányzat figyelhető meg, a 18. században pedig egyértelműen kijelenthető, hogy önálló műfajként is létezett a tájkép.
Franciaországban a 19. század elejére terjedt el, majd utána a 19. század közepétől a tájképfestés plein air vonatkozásában is igen népszerű volt.
Magyarországon a 19. században alakult ki, mégpedig a romantika festészetéhez kapcsolódóan. id. Markó Károly festőművészt szokták a Magyar tájképfestészet megteremtőjének is nevezni. Markó hivatásánál fogva is vonzódott a természeti táj iránt, hiszen végzettségét tekintve földmérő volt. Egyik legjelentősebb alkotását, a Visegrád c. festményét valamikor 1826-30 között festette. Markó határozottan a tájképet tette meg festészetének egyik fő témájának, és ezt a témát olyan erőteljesen tudta reprezentálni, hogy ezzel el tudta fogadtatni a hazai közönség számára is a tájképet mint önálló témát.
A 19. század végére aztán a táj ábrázolás már teljesen elfogadott volt a festészetben Európa szerte, így Magyarországon is. Ebben az időszakban kiemelkedő festőnek tekinthetjük Színyei Merse Pál festőművészt, aki megelőzve kortársait az impresszionista megközelítést mutatta be, amely tetten érhető sajátos stílusában.
A 19. század végén és a 20. század elején működött Erdélyben a Nagybányai művésztelep, ami az akkori Magyar festészetnek az egyik legnagyobb szellemi műhelye volt. A Nagybányai művésztelepen a különböző modern irányzatok izmusok mellett, kialakult a magyar Naturalizmus és Plein air festészet is. A Nagybányai tájkép ábrázolások a kor gyorsan változó, izmusokkal fűszerezett érájában igen vegyes képet mutattak. A legkülönbözőbb irányzatok, izmusok tűntek fel az itt készült alkotásokon.
A 20. században jött létre egy újabb fogalom is, amit az „Alföldi iskola2 néven neveznek. Az Alföldi iskola nem volt sem helyhez kötve, mint pl. a Nagybányai iskola, ami földrajzilag az Erdélyi Nagybányához kötődött, sem pedig izmushoz, irányzathoz nem idomult. Az Alföldi iskola egy gyűjtőnév, amelyet azoknak a festőinknek az esetében használunk, akik alkotásaik fő témájának a Magyar tájnak azt az emblematikus részét választották, amit alföldnek hívunk.
Tehát egyszóval azok az alföldi festők, akik az alföldet ábrázolják alkotásaikon.
A következő bejegyzésben a kortárs magyar tájfestészetről írunk.
Ha téged is érdekel a tájképfestészet, érdekelnek a Ma is élő, Magyar tájképfestőművészek technikái akkor itt egy remek lehetőség!
Újdonság! Realista Magyar Tájak festése!
Ismerd meg a Magyar Tájképfestő Mesterek titkait!