2. Lecke A festészetben használt eszközök (Ingyen festőleckék)
Ingyen festőleckék Facebook csoportja
A Facebook csoporthoz való csatlakozás nem kötelező, a tanfolyam megtekintésének nem feltétele, de nagyon hasznos segítség lehet!
A tanfolyam hírlevél értesítője
A feliratkozás nem kötelező, a tanfolyam megtekintésének nem feltétele, de hasznos lehet!
Anyag és felszerelés lista
A tananyagban szereplő eszközök és anyagok egy része szerepel a KINVA ART AKADÉMIA általános anyag és felszerelés listájában is. Ezt a listát is érdemes tanulmányozni, hiszen hasznos információkat gyűjthetsz az álotalunk ajánlott anyagokról és felszerelésekről illetve beszerzésükről!
A fenti menüsorban megtalálod a listát, vagy az alábbi gombra kattintva is megtekinbtheted.
Állványok
Amikor a festőállványokról esik szó, akkor ezeket általában 2 fő csoportra lehet bontani.
Egyik része a stúdióban használható állványok, másik részük a szabadban használható állványok.
Ezt a 2 fő csoportot aztán további szempontok szerint lehet kategorizálni.
A stúdióban használatos állványok.
Műtermi festőállványok
A műtermi állványok a legnehezebbek igen masszív stabil állványok, melyek súlyuknál és méretüknél fogva nem alkalmasak arra, hogy magunkkal hordozzuk őket.
Anyaguk többnyire fa, de napjainkban kapható néhány könnyebb fémből készített modell is. Ezek szerintem nem praktikusak, mert egy előnyük, van, hogy könnyűek, ugyanakkor nem olyan masszívak, mint fából készült társaik. Mivel a műtermi állvány műterembe való és nem hordozásra, így nincs értelme a súly könnyítés miatt a masszavitást beáldozni.
Az ilyen műtermi állványok eltérő méretűek, vannak kisebb és nagyobb változataik, de általában igaz rájuk, hogy ezekkel lehet a legnagyobb méretű képeket stabilan befogni.
Viszont a mindennapos munkához tartós masszív felépítésük miatt ezek a legalkalmasabbak.
Legnagyobb változataik sokszor csigás rendszerrel esetleg kurblival állíthatók, mely mechanikák szintén a stabilitás miatt vannak az állványba beépítve.
Ezek a típusok általában dönthetőek, de ugyanakkor függőlegesen is be lehet rajtuk állítani a képet, ez egy előnyös tulajdonság. Ugyanakkor ezek a legdrágábbak. Olcsóbb változataik könnyebbek és racsnival állíthatók.
Kisebb, könnyebb változataik a stúdió 3 lábú állványok, ezek többnyire racsnival állíthatók. Ezek ára mérsékeltebb, mint nagyobb társaiké, hátrányuk, hogy nem lehet függőlegesen beállítani rajtuk a képet, csak döntve.
Tábori festőállványok
A tábori festőállványok funkciója, hogy utazáskor, pl. alkotótáborokba, vagy szabadban való festéshez megfelelő állványként szolgáljanak. Mivel ilyen alkalmakkor nyilván kisebb képméretekkel dolgozunk, ezért ilyenkor ezek bőven megfelelnek.
Fontos, hogy könnyűek legyenek és stabilak, lehetőleg kis helyet foglaljanak el összecsukva és kényelmesen lehessen őket cipelni.
Ezek igen sokféle kategóriában léteznek. Legismertebbek az un. tábori állványok ezek általában fából vagy fémből készített összecsukható, teleszkópos lábú állványok. Itt is vannak masszívabb és könnyebb változatok egyaránt.
Ebben a kategóriában jó szívvel ajánlom a fém állványokat melyek, könnyebbek fából készített társaiknál, összecsukva is többnyire kisebb helyen elférnek.
Bár a könnyűség nagy szélben nem előny, de egyébként cipekedés szempontjából nagy jelentősége van.
Másik előnye a fém állványoknak a fa állványokkal szemben, hogy esőtől, harmatos fűtől a falábú állványok beduzzadnak és nagyon nehéz őket összecsukni, ez terepen nagyon bosszantó lehet.
Dobozos tábori állványok
A dobozos tábori állványok nagyon praktikus eszközök, melyek egyszerre képesek a festékeket, palettákat, ecseteket és egyéb eszközöket, esetleg még festményt is hordozni, tárolni, ugyanakkor állványként is funkcionálnak.
Előnyük a sok funkció megléte, hátrányuk, hogy nehezebbek, méretesebbek az egyszerű háromlábaknál, így cipelni csak rövidebb távon tudjuk őket.
Ezekből a legismertebbek az un. Francia „Julian” típusú állványok, melyek fából készült lábbal vannak ellátva, így ezeknél is igaz, amit a 3 lábú tábori állványoknál leírta, hogy probléma lehet velük vizes környezetben. Súlya is ezeknek a modelleknek a legnehezebb sokszor 6-7 kg is lehet a súlyuk.
Van egy hazánkban jelenleg nem kapható (a rendszerváltás előtt volt forgalomban) orosz modell a „Yarka festőállvány” mely fém lábakkal van szerelve, így kissé könnyebb és a vizes környezetben is jól működik. Alkalmanként kéz alól lehet rátalálni néha látni hirdető oldalakon.
Pochade dobozok
Másik alternatíva az un pochade dobozok, melyek kisméretű képek festésére vannak kitalálva. Ezek általában Kamera állványra szerelhetőek és igen könnyűek. sok változatuk van, itthon nem kapható, de barkácsoló kedvű festők készíthetnek saját konstrukciókat.
A pochade dobozok, sokszor a nedves festményeket is képesek hordozni, az ecsetek és festékek mellett, és a palettát is magukban foglalják.
A velük festhető képméret, ritkán nagyobb 25 x 30 cm-nél. Ezért inkább vázlatfestéshez valók.
Festődobozok
Ha már dobozoknál tartunk, akkor meg kell említeni a festődobozokat és az asztali dobozos állványokat is.
A festődobozok kis fából készült bőröndszerű alkalmatosságok, melyek ecsetek, festékes tubusok és paletta tárolására, hordozására valók. Gyakran kaphatóak festőkészletek részeként. Többnyire praktikus, tetszetős darabok, funkciójukat jól ellátják.
Az asztali dobozos állványok ezeknél valamivel nagyobb méretű ténylegesen bőröndszerű fa dobozok, melyek általában külső fedelükön, egy állítható sínen egy festményt tudunk rögzíteni, ezek asztalra helyezve asztali festőállványként is funkcionálhatnak.
Asztali festőállványok
Végül a harmadik kategória, ami igazából stúdióba való, de kisméretű és hordozható is, viszont terepen nem használható.
Az asztali festőállványok e legkisebbek és legolcsóbbak, ha szeretünk asztalnál dolgozni és nem akarunk nagy képeket festeni ezek is szóba jöhetnek.
Az én ajánlatom egy fém tábori állvány kezdésnek, ezzel, ha kell, ki tudunk menni a terepre, de otthon is kis helyen elfér, és viszonylag nagyméretű képeket be tud fogni, szükség esetén.
Később aztán beruházhatunk egy komolyabb állványra is. Ezen kívül egy festő doboz, vagy dobozos asztali állvány is jól jöhet, továbbá egy jó asztali állvány, ha szeretünk ülve asztalnál dolgozni.
Taboret azaz festőbútor
Az angol nyelvben van egy fogalom ez a „Taboret”. Magyar megfelelőjét nem találtam, ha valaki tudja, akkor legyen kedves tudatni velem, addig maradjunk a Taboret kifejezésnél.
Ezek kifejezetten műterembe való festők számára kialakított speciális bútorok.
Nagyon praktikusak, hazánkban ritkán látni és választék sincs, de külföldi üzletek kínálatában fájdíthatjuk a szívünket.
Viszont kis fantáziával találhatunk megfelelő bútorokat a hétköznapibb bútorok között is, esetleg kis módosítással, tökéletesen alkalmasak lehetnek.
Festőkések
A festőkések rendkívül nagy választékban kaphatóak, méret és forma szerint is igen nagy eltérések vannak köztük.
A festőkéseknek 3 funkciója van.
A palettán ezzel keverjük a színeket, ezt könnyebb egy-egy színkeverés után egy mozdulattal tisztára törölni, mintha ecsettel kevernénk a festéket, amit aztán még ki is kell mosni, mielőtt más színbe nyúlnánk.
A paletta tisztítására lekaparására, szükség esetén egy elrontott képről a felesleges festék lekaparására, (még friss állapotban) is gyakran használjuk.
Festésre a festék felhordására, a képre, érdekes effektek kialakítására.
A festőkések méretére és formájújára munka közben nincs általános érvényű szabály. Vannak, akik sok féle méretet és formát váltakozva használnak, én magam általában egy normálméretű rombuszformát kedvelek mindenre. ez teljesen szubjektív.
Ecsetek
Az ecseteknek szintén igen széles választéka ismert.
Az ecseteket anyaguk és formájuk szerint lehet csoportosítani. Lehet még úgy, is, hogy milyen festékhez való az adott ecset típus.
Az akvarell és gouache technikához lágyabb szőrű ecsetek valók. Ezek vagy szintetikus szőrök, vagy pl. vörös nyest szőrökből készülnek.
Akril festékhez a szintetikus szálú ecsetek valók, az ecset gyártók feltüntetik melyik típus alkalmas akrilfestékhez.
Tempera és olajfestékhez a legjobbak a sörte ecsetek, vagy az ehhez való szintetikus szőrök.
Anyaguk szerint
Szintetikus szőrű ecsetek
Ezek lehetnek sprődebb vagy lágyabb szőrök. Így olaj, akril és akvarell festéshez egyaránt vannak alkalmas típusok.
Természetes szőrű ecsetek
Igen széles választékban léteznek.
Mókus szőr
Iskolai minőség, sokszor túl lágy és gyenge minőségű ecsetek.
Vannak azonban kiváló minőségű változataik is. Ezek aranyozó és akvarell technikához valók.
Vörös nyest szőr ecsetek
Ezeknek a legkifinomultabb változatai a szibériai vörös nyest szőréből készült ecsetek. Ezt a fajtát hívják „Kolinsky” ecsetnek is. A kolinsky ecsetek főleg akvarellezéshez jók lágyságuk miatt, de ugyanakkor finom munkákhoz, pl. lazúrozásnál szokták használni olajfestésnél is.
Mongúz szőr ecsetek
Ezek már ritkán kaphatóak természetvédelmi okokból, de néha hozzá lehet jutni, szintén lágy szőr jellemzi őket, tartós kiváló minőségű ecsetek, főleg akvarellhez valók.
Disznószőr ecsetek
Ezek között is van olcsó és kiemelkedő minőség egyaránt. A jó minőségűek, kiváló olajfestő ecsetek. A disznószőr ecsetek legjobb minőségét a Kínai Chunking tartományból származó ecsetszőrökből készítik. Ezek drágábbak is, de jobbak. Gyakran a nevükben is szerepel a Chunking kifejezés.
Borzszőr ecsetek
Közepesen kemény ecsetek. A disznószőrnél lágyabb, de a vörös nyestnél keményebb szőrök. Nagyon jó olajfestéshez, áruk általában drága.
Marhafül szőr ecsetek
Elég merev olajfestéshez való ecsetek. Minőségük változó.
Ecsetek minősége
Az ecsetek minőségét nagymértékben befolyásolja, milyen szőrből készültek. A legolcsóbbak a disznószőr ecsetek, majd a szintetikus szőr követi őket árban. A nyest, borz és mongúz ecsetek a legdrágábbak.
Az ecsetek minőségénél fontos szempont a készítéskor alkalmazott technológia. A legjobb minőségű ecseteket, a mai napig kézzel készítik kisebb manufaktúrákban. Ilyen kézzel készített ecset manufaktúrák az Isabey, a Rosemary és a Kolibri. Hazánkban ez utóbbi kapható.
Az ecsetekkel szemben fontos követelmény, hogy ne hullassák a szőrüket, és legyenek minél inkább kopásállóak. További követelmény hogy képesek legyenek tartani a formájukat, ne kezdjenek rövid használat után szétállni a szőrök.
Akvarell ecseteknél az is fontos, hogy az ecset vízbe mártva, összeálljon, hegyes formát vegyen fel.
A természetes szőrű ecsetek általában gyorsabban kopnak, mint a szintetikus ecsetek. Akvarellnél, viszont a természetes szőr azért is fontos, mert ez több vizet képes felvenni, mint a szintetikus szőrök.
Az olajfestékeknél azért jók a merev sörte ecsetek, mert gyakran használjuk pasztózusan, sűrűn a festéket. Ehhez a merevebb szőrök alkalmasabbak.
Ecsetek ápolása
Az ecsetek ápolásánál fontos, hogy munka után alaposan mossuk ki az ecsetet. Fontos, hogy lehetőleg, ne maradjon festék az ecset tövében. Helyesen úgy lehet tárolni, hogy szőrrel felfelé álljon, így tegyük egy pohárba, köcsögbe az ecseteket.
Az ecset mosása, ha víz alapú festékkel dolgozunk, akkor tiszta vízzel, esetleg szappanos vízzel mossuk ki. Ha olajfestékkel dolgozunk, akkor több lehetőségünk is van.
Ha gyanta, vagy balzsam is van a festékünkben, festőszerünkben akkor mindenképpen szükség lesz oldószerre is az ecset mosáshoz. Ha csak olaj, akkor lenolajjal is ki lehet mosni az ecsetet.
Ha oldószerrel mostuk ki az ecsetet, akkor miután megszáradt a szőre kissé merev lesz.
Ha olajjal mostuk ki az ecsetet, akkor először lágy lesz, viszont mivel az olaj száradó olaj, így az ecset be fog száradni és használhatatlanná válik.
Ezért a legjobb szappanos vízzel kimosni az ecsetet. A szappan oldja az olajat zsíroldó hatásánál fogva, így az ecsetben lévő olajfestéket is kitudjuk mosni vele. Ha gyantás festéket használtunk, akkor előbb, mossuk el hígítóval (lakkbenzin) utána szappanos vízzel.
Ugyanis a víz és a szappan a gyantákat nem oldja. Viszont a szappannal elmosott ecset kellemesen lágy marad. A szappanos elmosás karban tartja az ecsetet.
Ezért a helyes eljárás az, ha oldószeres elmosás után szappannal is elmossuk az ecsetet. Erre akár közönséges szappanok is megfelelőek lehetnek, de léteznek ecsetmosó szappanok is. Nagyon jó az un kenőszappan is erre a célra. Van, aki mosószappant használ.
Ecsetek méretezése
A festő ecsetek számokkal vannak méretezve.
Kiindulási szám a 0.
A 0-ás ecset nagyon vékony.
A 0-áa ecsetnél vékonyabb ecseteket a 0 elé írt számmal jelölik, minél nagyobb a szám annál vékonyabb az ecset. pl. 2/0, 3/0 stb.
Általában 4/0 a legvékonyabb.
A 0-s nál nagyobb méreteket pozitív számokkal méretezik.
Többnyire páros számokkal jelölik, így a következő méret, mindig 2 számmal nagyobb, pl. 2-es, 4-es, 6-os stb.
Ritkábban alkalmaznak páratlan számokkal is jelölést, itt is ugyanaz a szabály érvényes, pl. 1-es, 3-as, 5-ös stb.
A speciális mázoló ecsethez hasonló lapos ecseteket oszlató ecsetnek hívjuk. Ezek számozása többnyire collban van megadva. Egy coll kb. 2,5 cm, Ezek tehát így vannak jelölve: 1”-os, 2”-os, 3”-os stb.
Ecsetek formái
Különböző ecsetformák ismertek. Vannak hétköznapi és különleges formák.
Az festészetben az általános formák a következőek.
További speciális mázoló ecsetekhez hasonló lapos ecsetek az oszlató ecsetek. Az oszlató ecseteket elég változatosan tudjuk használni.
Lakkozásra, alapozásra, nagy felületek bekenésére a festményen stb. a Bob Ross technikát gyakorlók előszeretettel alkalmazzák különböző motívumok kialakítására is.
Egy speciális forma mely hazánkban nem kapható az Angol Rosemary & Co –tól rendelhető kitűnő ecsetek.
Ez egy speciális macskanyelv formához hasonló forma, de annál sokkal hosszabb.
Ennek a formának a neve: Egberts
Ecsetek használata
Nagyon fontos az ecseteknél, hogy lehetőleg egyfajta egy adott ecsetet mindig ugyanarra a festékrendszerre, használjunk. Tehát, pl. ha egy ecsettel, olajjal festettünk, akkor ezután mindig olajfestékhez használjuk. Ha akvarellel, akkor mindig akvarellre használjuk stb.
Különösen fontos, ez a szabály a lakkozásnál. A lakkozó ecsetet csak lakkozásra használjuk, nehogy valami később visszaoldódó szín keveredjen bele!
Hogy ki milyen formát használ az megint szokás kérdése, én a legjobban a macskanyelv és a lapos ecseteket kedvelem.
Egy általános ecsetsor mely minden munkára megfelel.
0-ás, 2/0-s Renesans ágfestő ecset
0-s szintetikus Renesans kör ecset
2-es, 4-es. 6-os, 8-as, 12,-es Renesans szintetikus macskanyelv és/vagy ugyanez a sorozat Kolibri sörte lapos ecsetből.
Maries, Renesans vagy Kangrui 1-2” és lapos ecsetek oszlatásra, és lakkozásra.
Egy 2”-os mázoló ecset alapozásra.
1 szintetikus és egy sörte legyező ecset 2-4 es méretben (Renesans)
Ha valaki tud rendelni Angliából, akkor, ajánlom a Rosemary Egberts ecseteket 2-es, 4-es, 6-os. (Chunking)
Én egyébként többnyire a Renesans és a Kolibri márkákat használom.
Paletta
A klasszikus festőpaletta eredetileg gyümölcsfából különösen körtefából készült, napjainkban elterjedtebb erre a célra a rétegelt lemezből készített paletta.
Olajfestéshez legjobb a fa (rétegelt lemez) paletta. A fa palettán optimálisan megtapad a festék, könnyen lehet keverni, de nem csúszik le, ha nem vis szintesen tartjuk.
A natúr fa palettát „be kel avatni”.
Lakkozni nem jó, mert lecsúszik róla a festék.
A natúr fa viszont nagyon erősen szív, így könnyen kiszívja a paletta a festékből az olajat. A festék pedig megkeményedik a palettán.
Ezért azt a szívóképességet csökkenteni kell a palettán. Az első festés előtt. Ezt csak egyszer kell elvégezni, később már optimális lesz.
Erre tiszta lenolaj, vagy festőszer is alkalmas lehet. Több rétegben átdörzsöljük vele a natúr fa felületet. Kb. fél óránként beszívódik annyira, hogy újabb réteget tudunk felvinni, 2-4 rétegben kell a beavatást elvégezni. 2-3 nap száradás után tökéletes nem túlzottan szívó felületet kapunk.
A paletta ápolása „gyógyítása”
Munka végeztével a palettáról takarítsuk le a felesleges festéket, majd egy kis festőszerrel vagy lenolajjal jól törüljük át, alaposan maszatoljuk össze a palettát. Így a rajta maradt festéke összemosódik egy semleges színnel és csak annyi marad rajta az erős dörzsölés hatására, ami a pólusokba beivódott. Így egy kicsit semleges színű patinát kapunk a paletta felszíne pedig sima lesz.
Másnap pedig a tiszta palettára tudunk dolgozni.
Természetesen, ha sok a festék rajta is hagyhatjuk a palettán, de számoljunk azzal, hogy akkor valamennyi elkezd rászáradni.
Ha már sok festék rászáradt a palettára, akkor kromofággal (festék lemarószer, háztartási festékboltban kapható) lemarhatjuk a palettáról a festéket. Utána szappanos vízzel lemossuk, esetleg ha kell egy csiszoló vászonnal finoman átcsiszoljuk, és ismét használhatjuk.
A palettáknak is rengeteg formája van, leggyakoribb a vese vagy téglalap alakú paletta. Kisebb méretekben jobb a téglalap, nagyobb méretekben a vese alakú paletta, mely ergonomikusabb.
Egyes drágább fajták ellensúllyal is el vannak látva, így kényelmesebb tartani. Ez a nagyobb méreteknél fordul elő.
Üveg paletta
Szintén olajfestéshez nagyon jó az üveg paletta, ez akkor praktikus, ha asztalnál ülve dolgozunk, vagy állva dolgozunk és van egy festő asztalkánk, esetleg taborettünk. Az üvegen nagyon jó keverni a festéket és takarítani is könnyebb.
A Saját üvegpalettámat úgy készítettem, hogy egy 30 x 40 cm farostot, semleges szürke színre 2 x lealapoztam (akril gessot, fekete akril festékkel színeztem szürkére). Majd egy szintén 30 x 40 cm üveglapot fektettem rá, és körben szigetelőszalaggal rögzítettem össze. A semleges szürke háttér ideális a színkeveréshez. A farost pedig kellő merev támaszt biztosít az üvegnek.
Tehát álló munkához, használjunk fa palettát, ülő munkához üveg palettát.
Akvarellfestéshez paletta
Akvarellfestékhez legjobb a porcelán keverő tálka, porcelán paletta. esetleg egy lapos kerámia tányér. ezek hiányában műanyag akvarell keverő tálak, paletták.
Az akvarellfesték vízben oldhatósága miatt könnyen tisztíthatjuk folyó vízzel munka után.
Akrilfestéshez paletta
Akrilfestékhez műanyag paletta való. Az akril festék könnyen rászárad, a palettára a fa palettáról nehéz lenne eltávolítani. A műanyag palettáról, viszont a rászáradt akril festék is „lehúzható”.
Jó lehet még az eldobható papír paletta is.
Magam festékes vödrök tetejét szoktam használni akril palettának.
Paletta szilke
Ezek a kis bádog edénykék arra valók, hogy a palettára rácsíptetve (van az aljukon egy klipsz) a festőszert tartsuk bennük. Így munka közben mindig kéznél van a festőszer. Ez főleg a folyékony festőszereknél jó.
Szükség van még egy nagyobb edényre, pl. befőttes üveg, vagy „nagy májkrémes doboz” stb. ebbe a munka közbeni ecset mosó szert tartjuk, ami vagy víz, vagy olajfestéknél oldószer esetleg olaj. ez arra való, hogy ebbe mossuk bele az ecsetet, ha másik színre váltunk.
Ingyen festőleckék Facebook csoportja
A Facebook csoporthoz való csatlakozás nem kötelező, a tanfolyam megtekintésének nem feltétele, de nagyon hasznos segítség lehet!
A tanfolyam hírlevél értesítője
A feliratkozás nem kötelező, a tanfolyam megtekintésének nem feltétele, de hasznos lehet!
0 hozzászólás