Vauthier felmérése
A 20. század elején Charles Moreau-Vauthier kíváncsi volt arra, hogy az impresszionista miként befolyásolta a klasszikus paleta alkalmazását a 19. században. Elgondolkodott, azon mi lenne a legcélravazetőbb módszer arra, hogy ezt feltérképezze és végül arra jutott, hogy megkereste Monsierur Lefrancot, aki a híres Párizsi Lefranc et Ce. művészfestékgyár tulajdonosa volt. Megkérte őt, hogy készítsen egy statisztikát arról, hogy a 19. században a működésük során, az új színek bejelentését követően, melyik színből mennyit adtak el. Arra gondolt, hogy így megállapítható egy rangsor a különböző színek népszerűségét tekintve, és ez nagyjából reprezentálni tudja a színhasználati szokásokat. Vauthuer az eredményt le is közölte 1922-ben megjelent Comment on Peint Aujourd’hui c. könyvében.
A pigmentek népszerűsége a Lefranc & Cie értékesítései alapján:
1. Blanc d’Argent (ólom fehér)
2. Jaune de chrome Clair (króm sárga világos)
3. Vert Émeraude (sárgászöld)
4. Ocre Jaune (okkersárga)
5. Noir d’ivoire (elefántcsont fekete)
6. Terre de Sienne brûlée (égett sienna)
7. VERMILLON français (francia élénkpiros)
8. Vert Veronese (Veronese zöld)
9. Jaune de chrome Fonce (krómsárga sötét)
10. Terre de Sienne Naturelle (nyers sienna)
11. Laque carminée ordinaire (kármin )
12. Outremer n ° 1 (ultramarin kék # 1)
13. Bleu de cobalt (kobalt kék)
14. Outremer N 2 (ultramarin kék # 2)
15. Jaune de Naples (Nápolyi sárga)
16. Blanc de zink ( cink fehér)
17. Bleu de Prusse ordinaire (Porosz kék)
18. Laque Garance rose (festőbuzér vörös, rózsaszín árnyalatú)
19. Laque Garance foncée (festőbuzér vörös sötét)
20. Bleu de cobalt Fonce (kobaltkék sötét)
21. Carmin ( kármin)
22. Terre d’ombre Naturelle (nyers umbra)
23. Bitume (bitumen)
24. Bleu de Prusse fin (porosz kék finom)
25. Terre d’ombre brûlée (égetett umbra)
26. Jaune India (indiai sárga)
27 . Laque carminée finom (carmine lakk finom)
28. Brun Van Dyck (Van Dyck barna)
29. Blanc d’Argent double (ólom, fehér, nagy mennyiségben?)
30. Bleu Mineral (ásványi kék)
3i. Jaune cadmium Clair (kadmium sárga világos)
32. VERMILLON de Chine (kínai élénkpiros)
33. Jaune brillant (ragyogó sárga)
34. Vert hongrois I (Angol zöld)
35. Ocre rouge (vörös okker)
36. Jaune citron (citrom sárga vagy citromsárga)
37. Jaune kcdmium Fonce (kadmium sárga sötét)
38. Jaune cadmium citron (kadmium sárga citrom)
39. Laque Garance rose dorée (rose madder vöröses arany)
40. Rouge de Venise (Velencei vörös)
41. Laque Jaune (sárga lakk)
42. Violet de cobalt (kobalt lila)
43. Laque Geranium (Geránium vörös)
44. Jaune chrome orange (króm narancs sárga)
45. Rouge de Saturne (minimum / vörös ólom)
46. Vert Anglais III (Angol zöld III)
47. Laque Garance ordinaire (Valódi vörös lakk)
48. VERMILLON hongrois (Angol élénkpiros)
49. Bleu céruléum (cölin kék)
50. Cinabre vert Fonce (Cinnóber zöld sötét)
5i. Cinabre vert clair (Cinnóber zöld világos)
52. Vert hongrois II (Angol zöld II)
53. Jaune cadmium orange (kadmium narancs sárga)
54. Ocre d’or (arany okker)
55. Brun de Mars (Mars barna)
56. Laque de Gaude (Gaude sárga lakk)
Néhány megjegyzés a pigmentekről:
8. Veronese Zöld eredetileg ugyanaz, mint az Angol Emerald Green, ez egy erősen mérgező réz és az arzén tartalmú vegyület. 1893, Veronese Zöld azonos volt sárgászölddel (3. vert émeraude), és valószínűleg csak hagyománytiszteletből sorolták fel külön színként.
11., 21., és 27. Carmine és kármin színek néven említett pigmentek, kármin teű nevű rovarok összezúzott testéből készült.
12. & 14. Az elnevezések # 1 és # 2 után ultramarinkék esetleg említett különböző színárnyalat variációkat (vöröses / zöldes árnyalatok) vagy a különféle fokú részecskék méretére is érthették. Esetleg sötétebb vagy világosabb árnyalatokat jelölhettek vele.. Ezek valószínűleg mesterséges ultramarinok, és már nem készültek lapis lazuli ásványból.
18., 19., 39., és 47. Ezek vörösek eredetileg a krapp gyökérből készültek, bár valószínű, hogy mire a felmérés, idején ezeket a színeket már valójában szintetikus alizarinból csinálták.
33. Jaune briliant az egyik alternatívája volt Nápoly sárga színnek. Ezt króm sárga és ólom fehér keverékéből készítették.
34., 46., és 52. Angol Greens I, II, és III krómsárga, ferrociánkék változó arányú keverékeiből készültek.
36. Egy érdekesség a citrom sárga színből kétféle pigmentet is árultak, melyeket úgy különböztettek meg egymástól, hogy az egyik nevében külön írták a citrom és a sárga jelzőket, míg a másikban pedig egybe írták. Így különböztették meg őket egymástól. A Citrom sárga cinkből készült, míg a citromsárga króm-alapú pigment volt. Az előbbi sokkal tartósabb színt adott.
43. A Geránium vörös anilin alapú festék volt emiatt nagyon instabil, az alsó rétegek alól „átvérző” szín volt.
56. Gaude sárga lakk egy igen tartós festék volt, ami különböző léppen készülhetett. Ez a verzió állítólag amerikai fekete tölgy kérgéből készült ami tartósabb színt eredményezett, mint a szokásos növényi festékek.
Remélem tudtam néhány adalékkal szolgálni a színek és pigmentek iránt érdeklődőknek
Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg a facebookon és szívesen veszem ha alul a hozzászólások közt is hozzáfűzöd a gondolataidat!
Nagyon szépen köszönöm a remek tanfolyamokat kedves Krisztián!
Szerintem jó belelátnia a művészek világába annak is, aki csak az eredményt értékeli nagyra. Nyilván nem volt kis dolog régen megküzdeni a festékek készítésével, vagy egyáltalán rájönni, hogyan milyen színt miből csináljon a művész. Jó kis cikk.
Nagyon orulok a lehetosegnek ,mert sokat tanulok belole, igaz meg nagyon kezdo vagyok,es meg nem hasznalok olaj festeket. koszonom !