A művész terpentin használata az olajfestészetben hosszú időkre nyúlik vissza, és komoly jelentősége van.
Mi a terpentin?
A terpentin egy illóolaj, a festészetben használatosak bizonyos illóolajok, ezek egyike a terpentin.
Mielőtt tovább megyünk, nem árt tisztázni, a festészetben 2 féle olaj használatos, ezek a következők.
Zsíros, száradó olajok
A növényi magvakból sajtolt zsíros olajoknak bizonyos fajtái, olyan többszörösen telitettlen zsírsavakat tartalmaznak, melyek nemcsak egészségünkre vannak jó hatással, de ismert tulajdonságuk, hogy oxigénnel érintkezve szilárd filmréteget képeznek, ezáltal képesek pl. festékekben a kötő és pigment hordozóanyag szerepét egyaránt ellátni.
A zsíros száradó olajok az illóolajokkal ellentétben a felületről nem távoznak el, hanem ott maradva, szilárd filmréteget képeznek, (száradás).
A festészetben használatos száradó olajok
Lenolaj, dióolaj, mákolaj, napraforgó olaj, sáfrányos szeklice (pórsáfránymag) olaj.
Illóolajok
Az illóolajokban többnyire és többek között jelen van egy terpén nevű anyag, ami a gyantákra oldó hatást fejt ki, erre utal egyes illóolajok neve is (terpentin).
Az Illóolajok, gyanták oldására, olajfestékek hígítására használt olyan illékony olaj, mely a festék filmből párolgás útján maradéktalanul elillan, semmilyen anyagrészt nem hagyva maga után. Az olajok száradási idejére is hatással van, fajtától függően vagy gyorsítva, vagy lassítva azt. Mivel semmilyen zsír nem található benne, így kötőképessége sincs. Ezt a hatást az olajok oxidációs (az olajok száradása úgy történik, hogy oxigént vesznek fel –oxidáció) sebességének növelésével vagy csökkentésével fejti ki.
A festékfilm kötőképességét nem javítja, hanem gyengíti (a terpentinnel higított, festékfilmben a terpentin mennyiségével arányosan csökken az adott felületre jutó száradó olaj tartalom, ami a festékfilm kötőanyagát adja, ezáltal gyengül a filmréteg).
Mivel zsírsavakat nem tartalmaz, és nem köt, ezért más a funkciója, mint a zsíros olajoknak.
Az illóolajokat, a festékfilm száradási sebességének befolyásolására, festészetben található gyanták oldására, hígítására, lakk és festőszerek készítésre és a festékfilm vékonyítására, soványítására használják.
Mivel jelentősen gyengíti a festékfilm kötőerejét, tartózkodni kell attól a hibás gyakorlattól, hogy csak terpentinnel hígítjuk a festéket.
Bizonyos esetekben a csak zsíros olajjal, pl. lenolajjal való hígítás sem helyénvaló.
Ebből a megfontolásból egyfajta kompromisszumként alakultak ki a több komponensű festőszerek, melyekben harmonikusan elosztva található illóolaj és zsíros olaj egyaránt, sokszor további összetevők mellett, pl. damar lakk, velencei terpentin, szikkatívok stb.
A festészetben használt illóolajok
Balzsam terpentin olaj, kétszeresen rektifikált balzsam terpentin, citrus terpentin (narancsolaj), levendulaolaj, spike olaj (a levendulaolaj egy változata), rozmaring olaj, szegfűszeg olaj.
Bizonyos ásványolaj származékok, pl. lakkbenzin, fehérített petróleum, szagtalan oldószer stb. szintén az illóolajokhoz hasonlóan működnek. Gyűjtőnevük sokszor „White Spirit”.
Sok esetben főleg festőszerekben, festék hígításban helyettesíthetjük velük a terpentint. De oldó hatásuk gyengébb, természetes gyanták bennük kevésbé jól oldódnak, inkább csak bizonyos szintetikus gyanták oldásában van kiemelt szerepük. A terpentinnél lassabban illannak el, a festékfilm száradási sebességére nincsenek befolyással. Viszont az illóolajoknál olcsóbbak, szagtalan változataik kevésbé irritálnak.
Az illóolajokat a pálinkafőzéshez nagyon hasonló eljárással párolják le, az illóolajban gazdag növényi részekből. A legtisztább minőségű illóolajokat kétszeresen desztillálják. Ennek a folyamatnak az idegen neve a „rektifikáció”. Tehát a „kétszeresen rektifikált terpentin” azt jelenti, hogy kétszeresen van desztillálva, ebből tudhatjuk, hogy az jó minőségű.
A festészetben manapság főleg a terpentinnek és a narancsolajnak jut vezető szerep, ez a többi illóolajhoz képest kedvezőbb árának és a száradási sebességre gyakorolt gyorsító hatásának köszönhető.
A Narancsolaj, valójában citrusfélék balzsamából kétszeresen desztillált illóolaj, hatása nagyon hasonló a terpentinéhez, illata viszont intenzív nagyon kellemes narancsillat.
A Renesans narancsolajat teszteltem, csodálatos illata, van, alkalmas festőszerek adalékanyagaként, festőszerek, lakkok hígítására, gyanták oldására is. Fenséges illata megtévesztő lehet, ugyanis a terpentinhez hasonlóan irritálhatja az aki arra érzékeny, mint minden oldószernél itt is igaz, hogy használat közben szellőztetni kell a helyiséget ahol dolgozunk.
Ugyanakkor, bár én a terpentin illatát is szeretem, a narancsolaj illata egyenesen fenséges. Ára kicsit drágább a terpentin áránál, de kisebb mennyiségben érdemes kipróbálni.
A terpentin
Terpentinnek nevezik a tűlevelű fák balzsamából (a fából kicsöpögő folyékony állagú gyanta) desztillált terpentint.
A Balzsam terpentin olaj
A balzsamból készített terpentin pontos neve balzsamterpentin. Amikor a balzsamot egyszer desztillálják, egy kissé sárgás színű áttetsző folyadékot kapnak, melynek kellemesen gyantás illata van. Ezt az anyagot „balzsam terpentin olajnak” hívják. Ebben az anyagban található némi gyantás balzsam maradék, ennél fogva kissé testesebbnek tűnik, mint a következő terpentin.
A kétszeresen desztillált balzsam terpentin
Ha a fenti terpentin olajat még egyszer desztillálják, akkor egy az előbbinél tisztább, vízszínű anyagot kapnak, melyet kétszeresen desztillált (rektifikált) balzsam terpentinnek nevezünk.
Ennek illata az előbbihez hasonló, még annál is finomabb gyantás illat, színe azonban teljesen víztisztán áttetsző és nem sárgás, ránézésre kevésbé tűnik testesnek. Ebben már nincsenek, vagy csak alig vannak gyantás maradványok, ez tekinthető a tiszta terpentinnek. Művészeti célokra főleg ez alkalmas, az un. „művész terpentin” nevet is ennek a típusnak szokták adni.
Sajnos sokszor hamisítják, és olcsóbb 1 x desztillált változatot árulnak a 2x-es helyett.
Háztartási terpentin
Magyarországon sok festőnél bevett szokás, hogy un. Háztartási terpentint használnak, melynek ára jóval olcsóbb, mint a művészterpentin. Nyilván az olcsóbb ár miatt nyúlnak a művészek ehhez az anyaghoz, gondolván az is terpentin, jó lesz a munkához.
Nos, ez az anyag nem alkalmas festészeti felhasználásra!
Ez az anyag nem balzsamból készül, hanem a kivágott fenyőfák gyantás gyökereit darabolják fel, és abból párolják le. Emiatt az ilyen anyag teljesen más összetételű, mint a balzsamterpentin, olyan mellékanyagokat tartalmaz, ami festészeti célra alkalmatlanná teszi, a képet hosszútávon tönkreteheti az ilyen anyag használata.
Szaga ennek is gyantás, de már nem olyan finom, hanem kellemetlenül szúrós szag, amit könnyű felismerni.
Bizony a jó minőségű művészterpentin drágább, mint ez az anyag, de nem olyasmivel akarjunk spórolni, amivel tönkre, tehetjük alkotásunkat.
Szerencsére Magyarországra is megérkeztek a Lengyel Renesans cég művész terpentinjei, melyek sokkal barátiabb árfekvésben vannak, mint hazánkban eddig kapható művészterpentinek.
Miután kipróbáltam, meggyőződtem ezek kiváló minőségéről.
Ismeretes, hogy a terpentin választás legfontosabb tesztje az illat teszt, ha a terpentinnek a színe rendben van, szép tiszta, akkor meg kell szagolni, ha finom, kellemes, nem túlzottan erős illata van, akkor biztosak lehetünk benne, hogy jó minőségű balzsamterpentinnel van dolgunk. Ha színe is tiszta, vízszínű akkor pedig tudhatjuk, hogy 2 x desztillált a terpentin.
Renesans terpentin olaj
Jól láthatóan sárgás színű, kissé testes folyadék illata nagyon tiszta, valódi balzsam terpentin, korrekt módon annak láttatják, ami valójában, ez egy nagyon tiszta, jó minőségű balzsam terpentin olaj.
Főleg gyanta, balzsam vagy lakk tartalmú festőszerekhez ajánlott saját meglévő gyanta tartalma miatt. Pl. művész festőszer 1 rész lenolaj, 1 rész terpentin, 1 rész dammar lakk receptbe nagyon jó lehet.
Renesans balzsam terpentin
Csodálatosan víztiszta, 2 x desztillált nagyon diszkrét, finom illatú anyag, Magyarországon csak a nagy márkák választékában találkoztam ezzel a minőséggel, horror áron.
Ha tisztán és főleg gyanta mentesen festünk, akkor mindenképpen ezt az anyagot szerezzük be.
Pl. 1 rész lenolaj és 1 rész terpentinből álló festő szer receptben, nincs gyantás komponens így ide mindenképpen ezt az anyagot használjuk.
A Renesans terpentinek apropóját az adja, hogy egyrészt újdonságok a Magyar piacon, másrészt árban is és minőségben is külön-külön is magasan verik az összes többi piaci szereplőt.
A Renesans terpentineket itt tudod beszerezni!
Mivel a jó minőségű terpentin fontos és nagyobb mennyiségben használt anyag, ezért egyáltalán nem mindegy annak ára.
Így hát üdvözöljük ezt a kedvező árfekvésben kínált jó anyagot hazánkban!
Ha többet szeretnél megtudni a festészet anyagairól, szeretnéd tudatosabban használni azokat, esetleg kíváncsi vagy tippekre, trükkökre. Szeretnéd megtanulni a festészet anyagismereti oldalát, és hosszútávon rengeteg pénzt akarsz megspórolni, akkor KATTINTS IDE!
Ha tetszett a bejegyzés, kérlek oszd meg a facebookon!
Romantikus Nőalakok Festése Anna Razumovskaya Stílusban Online Festőtanfolyam
Hamarosan indul a KINVA ART AKADÉMIA legújabb online festőtanfolyama, ahol csodálatos képeket fogunk festeni! Csatlakozz hozzánk TE is!
Üdvözlöm! Ha bútorwaxot akarok készíteni zárórétegként a festékre, akkor melyik waxot ajánlaná? A lenolaj a méhviasz és a terpentin egyvelegéből javasolják elkészíteni. Mindhárom anyagból, egyenlő mennyiségű, vízfürdőben elegyített massza készülne. Valamint ha színezett, pl szürke waxot szeretnék készíteni, mivel lehetne színt adni neki. (valaki zsírkrétát javasolt olvasztani bele, de ez nem vált be)
Köszönöm! Erika
Lenne egy hülye kérdésem:
Koszos terpentint WC-be lehet önteni? Az olaj már teljesen használhatatlan és valahogy meg szeretnék tőle szabadulni. Hogyan tegyem ezt meg, ha ne a lefolyóba öntsem?
A válaszokat előre is köszönöm!
Kedves Krisztián,
köszönöm az összefoglalót! Szeretném megkérdezni, hogy a velencei terpentin mire való? A Reneszánsz termpentin balzsam egy híg anyag, amellyel festés közben lehet dolgozni, viszont a velencei terpenin egy masszív gyanta-szerűség, amely önmagában azt gondolom nem alkalmas semmire. Tudna tanácsot adni, hogy mire lehet felhasználni? Köszönöm!
Kedves Linda! A Velencei terpentint festőszerek adalékanyagaként használjuk. Egy példa recept: 1 rész velencei terpentin, 2 rész sűrített lenolaj, 1 rész művész terpentin. A Velencei terpentin neve megtévesztő, hiszen a köztudatban a terpentin egy áttetsző esetleg kissé sárgás folyékony anyag, ami egyfajta higítóként viselkedik és használják is egyes változatait higítónak. Ezzel szemben a Velencei terpentin valóban egy sűrű gyantás balzsam, állaga talán a leginkább a mézhez hasonlít. A velencei tepentin a vörösfenyő nedve, azaz a gyantás balzsam ami kcsepeg a fenyőfa sérüléseiből. A hagyományos terpentin higító nevét onnan kapta, hogy a Velencei terpentinhez hasonló fenyőfa balzsamból desztillálják le. Ezért a névazonosság miatt szokott zavart okozni.
Kedves Krisztián! A renesans szagtalan hígítóval lehet helyettesíteni a terpentint? Ha 2/3 szagtalan hígítót összekeverek 1/3 lenolajjal, akkor jó állagú festőszert kapok? Illetve sok külföldi festőtől lehet hallani a „gum turpentin” használatát festőszer alapanyagként, de hazai oldalakon nem találom, ennek mi a magyar megfelelője? Köszönettel, Bódi Bernadett
Kedves Bernadett!
A gum terpentin megegyezik a balzsamterpentinnel, a gyantabalzsamra amiből avcterpentint lepárolják Angol nyelvterületen használják a “gum” kifejezést. A terpentint festőszerben minden további nélkül lehet cserélni renesans szagtalan higitóra.jó lehet az Ön által emlitett arány is.
Koszonom szepen a tanacsokat!
Ezeknek az emulzióknak az eltarthatósági idejét két módon lehet picit kitolni. 1. pár csepp levendula olajat csepegtet bele. Bár ha a terpentinre allergiás akkor esetleg erre is. 2. Injekciós fecskendőbe felszívva tárolja az emulziót és ebből adagolja festés közben. Így nagyrészt elzárja a levegőtől ami segít az eltarthatóságban. A kettő módszert kombinálni is érdemes.
Kedves Krisztian,
A terpentinre allergias lettem tobb eves hasznalat utan, de nem szeretnek lemondani az olaj technikarol. Sok feheret, keket hasznalok, tobb vekony retegben festek. A kulonbozo alternativakrol szeretnem megkerdezni a velemenyet. 1. Schmincke w- vizoldekonnya teszi, de fenyes, nem jol fed. 2. dioolaj tisztan – zsiros, lassan szarad, tobb retegben repedhet ? 3. Safrany szekrice tisztan – repedes – feher problema. 4. Akril festek lassitoval, esetleg felulkezelve.
5. Uj eko white spirit kokuszeszterekkel tepentin helyett.
Valaszat elore is koszonom, tisztelettel, Junora
Kedves Nóra! Esetleg vízzel hígítható olajfestékeket kellene megpróbálni. Windsor Newton „Artisan olajfesték” Royal Talens „Cobra olajfesték” vagy Lukas „Berlin olajfesték”. Lenolajjal tisztán is lehet festeni, de érdemes lenne festőszerként kipróbálni a Renesans „Fluix festőszert” ez alkyd gyantás, gyorsan száradóvá teszi az olajfestéket, hagyományos olajfestékekhez való, és nincs benne terpentin. Esetleg még emulziós festőszerekkel lehetne kísérletezni. Pl. egyszerű tojástempera emulzióval, lenolaj + víz + tojás itt a trükk az, hogy kísérletezni kell az összetevők arányával. A víz és az olaj arányáról van szó. Egy bizonyos pontig, ha kevesebb vizet használ az emulzióban akkor olajjal hígítható marad, és van egy pont amin túl ha több benne a víz akkor vízzel hígítható lesz az emulzió. Azt az arányt kell megtalálni amikor még olajjal hígítható. Az ilyen emulziók gyorsabban száradnak mintha csak olajjal festene és nem is annyira zsírosak. Pontos arányt nem tudok írni, az egyik tempera alaprecept az, hogy az egész tojás, a víz és a lenolaj 1:1:1 arányú keverékét készíti el. Ebből kell kiindulni. Ha ez szépen keveredik olajfestékkel akkor jó, ha nem jól keveredik, összerántja, stb. akkor sok benne a víz, kell hozzá tenni még olajat, és/vagy tojást és újra próbálni. Ha már szépen egyenletesen keveredik az olajfestékkel akkor jó a recept, és lehet vele festeni. Az ilyen emulzió néhány napig elál hűtőben tartva, aztán újat kell keverni.